zaterdag 19 januari 2008

VIPs in Cebu

De eerste stop op onze toer door de Filippijnen is Cebu. Sinds woensdag zitten we op dit langwerpige eiland ten noorden van Mindanao. Het afscheid van LEF was niet makkelijk maar we weten dat we er in april nog even terug zijn… Om de overgang tussen vrijwilliger en toerist wat minder bruusk te maken zijn we hier in Cebu niet enkel om aan sightseeing te doen. Kortrijk, onze thuisstad, heeft namelijk een zusterband met Cebu City en het leek ons dan ook een ideale gelegenheid om daar meer over te weten te komen. Woensdag hadden we een meeting met Nagiel van het stadsbestuur van Cebu, die verantwoordelijk is voor de stedenband met Kortrijk. Hij vertelde ons wat meer over hoe de samenwerking ineen zit. De volgende dag gingen we langs bij CPAG, een plaatselijke NGO die werkt rond participatief burgerschap, iets waar Kortrijk in geinteresseerd is. We bezochten barangay Luz, een van de barangays waar ze erg goede resultaten halen met het opstellen en uitvoeren van het barangay ontwikkelingsplan.
Door ons contact met het stadsbestuur hebben we hier een paar privileges. Zo kregen we gratis tickets voor de Miss Cebu 2008 verkiezing op donderdag. Die vond plaats in een van de chiqueste hotels van Cebu en daar stonden wij op ons sandalen tussen de beau monde van Cebu en omstreken... Maar we genoten van de spectaculaire show met dans, muziek en ook wat missen. Vanavond zijn we uitgenodigd voor een cocktail party maar onze klerenkast (lees rugzak) staat ons dit niet toe :-). Nagiel gaf ons ook vip tickets voor de grote Sinulog parade op zondag. Sinulog is het jaarlijks festival in Cebu, het draait rond de verering van Sto. Nino (het kind Jezus). Het ontstaan van deze verering gaat terug tot een beeldje van het kind Jezus dat een Spaanse koningin kreeg van een Belgische priester. Via de Spaanse ontdekkingsreizigers kwam het terecht in de Filippijnen waar er een groot geloof in de krachten van deze heilige ontstond. Naast die verering is er echter ook heel wat inheemse muziek en dans, en het is vooral dat waar wij naar uitkijken.
Andere bezoekjes die we hier deden: Sto. Nino Basiliek, Taoistische tempel (heel mooi), Casa Gorordo museum en de malls :-). Cebu is een grootstad en we merken dat we hier ondertussen al lang genoeg zitten. We snakken naar wat meer natuur. Maandag trekken we dan ook naar Negros (eiland ten westen van Cebu).