vrijdag 21 september 2012

Gewenning, het is er veel te snel!

We zijn nu bijna 10 maanden in Rwanda. Ongeveer 1 keer per week stap ik voor het werk de auto in om op terrein te gaan. In het begin deed ik dat met de ogen wijd opengesperd. Maar al snel was ik alles heel erg gewoon en keek ik eigenlijk niet echt meer. Deze ochtend dacht ik: eigenlijk hebben we nog weinig op onze blog geschreven over het dagelijkse leven hier, dus ik doe mijn ogen goed open en deel gewoon de taferelen die zo’n autorit met zich meebrengt. (Met de achterliggende gedachte dat ik dit binnen ruim 2 maanden toch wel zal missen.)

De hoofdweg - we stoppen om voetgangers op het zebrapad over te laten maar dat zijn ze duidelijk niet gewoon - we verlaten de hoofdweg en rijden langs de kathedraal waar ze net de oprijlaan gekasseid hebben - bij de zusters aan de overkant is iemand het mos op het stenen muurtje aan het verwijderen - we rijden langs de visvijvers - ik zie vrouwen met een bassin met rijpe bananen op hun hoofd wandelen (richting de markt?) - veel van de vrouwen hebben een witte doek over hun rug hangen of een paraplu: ze dragen een baby’tje met zich mee - bij een afdaling scheren fietsers met hun volgeladen fiets ons tegen hoge snelheid voorbij - bij een beklimming duwen de fietsers hun volgeladen fiets (met trossen groene bananen, zakken rijst van 100kg, stoelen, voorraad voor hun winkeltje…) de berg op - bij het oversteken van een bruggetje zie ik mannen hun fiets wassen in het beekje - we rijden tussen rijstvelden in de vlakte - we passeren een mini naaldbos - een heerlijk mooi geel vogeltje vliegt langs het raam - we zien de wegpolitie, vertragen wat en hopen dat ze ons niet stoppen - ik heb een heerlijk vergezicht van groen/bruine heuvels - we slaan af op een nog kleiner ‘wegje’ - de geitjes verlaten de weg - bananenbomen en huisjes wisselen elkaar af - kindjes zijn opgewonden omdat ze een auto zien en nog meer als ze zien dat er in die auto een muzungu (blanke) zit, ze groeten ons ‘komera komera’ - we remmen voor een kip die het wegje wil oversteken (de kip kon evengoed een varken zijn) - we zien vrouwen en kinderen met gele bidons op het hoofd en in de hand: ze zijn net water gaan halen - we passeren een school tijdens de speeltijd: aan de schommel en de draaimolen bestemd voor zo’n 8tal kindjes, hangen zeker 30 kinderen, verderop springen meisjes in het springtouw -  vrouwen zijn een stukje land aan het klaarmaken voor het zaaien: het regenseizoen is begonnen - we zijn aangekomen op de bestemming: in het dorp hebben we bij 24 families net een semi-ecologisch toilet gebouwd en de werken moeten goedgekeurd worden - we begroeten de families, bestuderen het toilet en springen weer de auto in… volgende week komt mijn collega de mensen sensibiliseren over het correct gebruik en onderhoud van de toiletten… - en op de terugweg zit een vrouw met gestrekte benen op een bergje voor zich uit te staren - lopen kindjes achter onze auto aan - en toen viel ik in slaap ;-)

Tot de volgende!
 
P.s. Ik ben zeker dat ik nog 100 taferelen ben vergeten, maar deze hierboven kwamen spontaan op papier ;-)

4 opmerkingen:

JOHAN - KOOR ALFABET zei

Mwaremutse / leuk om lezen / 'k zie't voor mijn ogen gebeuren / ja, zelfs da in slaap vallen / geniet er nog van hé : ook gewone dingen kunnen zaaaalig zijn ! liefs / opaps

Els zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Els zei

Fijne beschrijving! Het zijn vaak deze kleine dingen die je, eenmaal dat je in een land bent, niet meer opvallen, terwijl ze helemaal niet evident zijn voor mensen die er nog nooit zijn geweest...

Anniek zei

Leuk geschreven! Hopelijk geniet je de laatste maanden ook nog intens van die vele Rwandese taferelen!