zondag 21 oktober 2012

Op wandel


Naar analogie met Tines berichtje over wat ze allemaal zag op een rit naar het terrein, probeer ik hier een aantal taferelen te beschrijven die Loeke en ik zien langs de weg op een van onze vele wandelingen, hier in de buurt. Het is een compilatie van verschillende dingen die we de voorbije maanden zagen.

Als we buitenkomen zitten de ‘gardiens’ van buurt op de hoek van de straat, soms zitten ze te kaarten. Ze weten niet goed hoe ze moeten reageren op het beeld van een blanke man met een blank kindje. Het is iets tussen (uit)lachen, staren en vriendelijk goeiedag zeggen. - We komen een vrouw tegen, ze zegt vriendelijk goeiedag, eerst in het Kinyarwanda. Ze gaat door tot we het einde van mijn kennis van de taal bereikt hebben, dan schakelt ze over in het Frans. Ze vraagt verwonderd of we niemand hebben die voor Loeke kan zorgen en zegt dat ze dat zelf heel goed kan dus als we nog iemand zoeken… - Een man passeert op een fiets met op de bagagedrager een inox kan. Hij rijdt rond om de melk van zijn koe aan de man te brengen. - Een vrouw loopt voorbij met een bassin vol banaantjes op haar hoofd, als ik iets te lang in haar richting kijk, vraagt ze of ik er geen wil kopen. - Een taxi moto passeert en zwaait ons vriendelijk toe, alsof hij ons kent. Ik herken hem niet maar zal waarschijnlijk wel al eens met hem meegereden zijn. - Een andere taxi moto passeert. De bestuurder heeft beide handen aan zijn stuur maar is aan het praten. Als hij wat dichter is zie ik dat zijn GSM onder zijn helm tegen zijn oor geklemd zit. – Er rijdt een auto heel rustig voorbij. Op de deur staat Rafiki driving school geschilderd. De persoon aan het stuur krijgt aanwijzingen van degene die naast hem zit. Op de achterbank kijken nog 2 leerlingen toe. De rustige straten in onze buurt zijn het ideale oefenterrein. - Aan een huis stapt een man van een taxi velo. Hij heeft twee schroevendraaiers en een tang in zijn handen. Hij is een elektricien die iets komt repareren. - Een fietser passeert, aan zijn stuur hangen wel 10 kippen. Ze leven nog maar hangen rustig ondersteboven. - Een man passeert, hij draagt een heel grote zak met houtskool op zijn hoofd. - Wat verder loopt een oud vrouwtje, ook zij draagt iets op haar hoofd, haar paraplu. - Schoolkinderen in uniform komen onze richting uit. Ze zoeken wat interactie met Loeke, zeggen ‘baby’ en steken hun hand uit. Ze begroeten me met ‘Good morning’ en gooien er hoopvol achter ‘give me my money’. – Een fietser passeert met op zijn bagagedrager een andere fiets gebonden. – Drie kinderen wandelen voorbij, ze dragen elk een bundel sprokkelhout op hun hoofd. – Aan de overkant van de straat staan twee mannen te praten, wanneer ze me zien roept de ene ‘muzungu’ (blanke). Ik antwoord uit gewoonte ‘yego’ (ja). Tot daar ons gesprek. - Met een hele baal gras op zijn hoofd loopt een man voorbij, hij is op weg naar huis met eten voor zijn geiten. - Twee geiten aan een koord worden voortgetrokken door een man, hij is op weg naar het stukje gras waar hij ze even zal laten eten. Loeke wijst en zegt ‘huh huh’.

Geen opmerkingen: