zondag 22 april 2007

4 seasons in one day…

Woensdagochtend moesten we afscheid nemen van elkaar. Ik (Tine) vertrok om 10u met de auto richting Libertad. Twas met een klein hartje dat ik vertrok! Al het bekende, vertrouwde achterlaten om in een totaal nieuwe omgeving terecht te komen. Niet simpel! Bert en ik zijn ondertussen real Filippino`s geworden wat het smsjes versturen betreft. Het is zot hoeveel Filippino`s sms`en… maar wel goed meegenomen… wij doen lekker mee! Enige houvast was echt nodig de eerste dagen!
Wat kan ik allemaal zeggen over LEF. Misschien eerst iets over de locatie. Het kantoor van LEF ligt op zo`n 10 minuten hobbelen van de hoofdweg. Het ligt bovenop een heuvel in het bergachtig landschap. Het uitzicht en de omgeving zijn prachtig: middenin de natuur, in de verte kan je de zee zien… Toch leven we hier niet helemaal op het ritme van de natuur, want er is electriciteit. Vroeg opstaan en laat slapen is hier precies de gewoonte. Het kantoor van LEF bestaat uit verschillende – uit hout opgetrokken – gebouwen: het kantoor zelf, een traininghall, ook een gebouwtje met zo`n 50 bedden… Allemaal heel eenvoudig, maar mooi!
En de mensen… zelf spreken ze van de LEF familie, en dat kan ik echt wel beamen. LEF heeft 15 stafleden, maar er lopen hier ook heel wat andere mensen rond. Dit komt deels omdat het nu grote vakantie is hier. Ook zijn er op dit moment 18 studenten hun stage aan het doen binnen hun richting community development. Ze leven 6 maanden bij een lokale boer. Dit geeft hun kennis over de noden en behoeftes van de families. Ze interviewen ook alle huishoudens. Dit moet dan uitmondden in een actieplan enz. Kvind dat heel interessant om op te volgen en ik zal ook een bepaalde periode enkele studenten vervoegen.
Ik word hier dus goed opgevangen! Er was zelf een verwelkomingsfeestje in een beach resort vlakbij, met de ondergaande zon… heel gezellig
Het werk van LEF… ik heb er nog niet helemaal zicht op, maar dat het cultuur sensitief is, is een feit! De werking van LEF spreidt zich uit over een redelijk groot gebied en ook zeer afgelegen plaatsen. Ze werken rond water, agroforestry, nutrition and development. Development houdt op dit moment bijvoorbeeld in dat de mensen geinformeerd worden over het belang van verantwoordelijke stemmers te zijn (op 14 mei zijn het lokale verkiezingen). Verder hecht LEF heel veel belang aan het behoud van het milieu. Ze proberen de boeren alternatieven te geven om geld te verdienen, zodat geen bomen omgekapt worden voor de verkoop van hout.
Er is nog zoveel meer dat ik kan vertellen, maar dat zal voor een andere keer zijn…

groetje,
Tine

1 opmerking:

Anoniem zei

Hallo Tine en Bert

'k Kan die "no comments" niet meer zien staan ! Ongelofelijk eigenlijk hé : jullie zitten zover en plots staat da nieuws online en kunnen we zelfs wat schattige foto's zien (vroeger moest je daarvoor 2 maanden wachten!) Zusje, die foto van jou en die Filippijnse dame is mijn openingsscherm op mijn schoolcomputer ! Je bent schattig (ook op groot scherm in onze TBS-bovenzaal / je weet wel hé !)Hou je goed allebei en zorg voor elkaar hé ! Tot een volgende - LIEFS - PAPS